Iarradh ar Úinéirí Talún Fálta Fásta a Ghearradh chun Sábháilteacht Bóthair a Fheabhsú
An An tÚdarás um Shábháilteacht ar Bhóithre (RSA), tá an Cumann Bainistíochta Contae agus Cathrach (CCMA) agus Cumann Tarlaithe Bóthair na hÉireann (IRHA) tagtha le chéile chun iarraidh ar úinéirí talún a gcuid fálta sceach a ghearradh le cinntiú nach bhfuil siad ina gcúis le guais sábháilteachta ar bhóithre.
Is féidir fálta a ghearradh idir 1 Meán Fómhair agus deireadh mhí Feabhra. Faoin Acht um Fhiadhúlra 1976, tá cosc ar fhálta a ghearradh ó 1 Márta go 31 Lúnasa , ach amháin i gcásanna ina bhfuil rófhás ina ghuais sábháilteachta ar bhóithre.
Cinntíonn fálta arna gcothabháil i gceart nach gcuireann fálta rófhásta ar úsáideoirí soghonta bóithre dul ar an mbóthar. Ina theannta sin tugann sé léargas soiléir do thiománaithe ar a bhfuil os a gcomhair nó timpeall ar chora, go háirithe ar bhóithre tuaithe i gcás línte radhairc ag acomhail nó bacainní ar chomharthaí bóthair.
Dúirt Sarah O'Connor, Stiúrthóir Comhpháirtíochtaí agus Gnóthaí Seachtracha leis an RSA: “Is féidir le fálta sceach rófhásta a bheith ina gcontúirt do shábháilteacht ar bhóithre. Tá ról againn go léir maidir le bóithre a dhéanamh níos sábháilte, agus caithfidh úinéirí talún freagracht a ghlacadh. D’fhéadfadh easpa gnímh beatha a chur i mbaol.”
Ba cheart d’úinéirí talún gníomhú anois chun comhlíonadh a chinntiú agus cosc a chur ar ghníomhartha forfheidhmithe ionchasacha ó údaráis áitiúla.
Tá Barry Kehoe ina Chathaoirleach ar Choiste Iompair, Bonneagair agus Líonraí an Chumann Bainistíochta Contae agus Cathrach (CCMA) agus tá sé ina Phríomhfheidhmeannach ar Comhairle Contae na hIarmhí. Dúirt sé: "Tá ról tábhachtach ag údaráis áitiúla a chinntiú go gcoimeádtar ciumhaiseanna cois bóthair agus go ndéileáiltear le saincheisteanna sábháilteachta bóithre áitiúla, agus ag an am céanna aitheantas a thabhairt don tábhacht a bhaineann le fálta sceach agus bithéagsúlacht. Tá freagracht ar úinéirí talún agus ar aon duine a chónaíonn ar thaobh an bhóthair as seiceáil nach bhfuil fálta ná crainn ar a gcuid maoine ina gcontúirt do shábháilteacht ar bhóithre. Más amhlaidh atá, ba cheart do na húinéirí talún na bearta riachtanacha a ghlacadh chun sábháilteacht ar bhóithre a chinntiú. Táimid ag iarraidh freisin ar bhaill den phobal ceisteanna sábháilteachta ar bhóithre de bharr rófhás a thuairisciú dá n-údarás áitiúil, a fhéadfaidh dul i dteagmháil leis an úinéir talún ansin.”
Fuarthas amach i dtorthaí ó shuirbhé Ipsos B&A 2024 ar thiománaithe gairmiúla, arna choimisiúnú ag an RSA, gur thuairiscigh 75% de 620 tiománaí HGV a ndearnadh suirbhé orthu go raibh fálta sceach cois bóthair rófhásta dúshlánach agus iad ag tiomáint.
Spreag Cumann Tarlaithe Bóthair na hÉireann (IRHA) úinéirí talún freisin breathnú ar airde trucailí agus leantóirí agus iad ag gearradh siar fálta sceach. “Is guais thromchúiseach iad fálta sceach fiáine d’úsáideoirí bóithre go léir, go háirithe d’fheithiclí ard-thaobhacha ar nós trucailí,” a dúirt Ger Hyland, Uachtarán an IRHA. “Nuair a théann fálta isteach ar an mbóthar, is minic a bhíonn ar thiománaithe trucailí veain trasna na líne bán chun damáiste dá gcuid feithiclí agus scátháin sciatháin a sheachaint, rud a chruthaíonn staid chontúirteach do gach úsáideoir bóithre.
Iarraimid ar úinéirí talún beart a dhéanamh agus deimhin a dhéanamh de go ndéantar fálta sceach a bhearradh siar, ní hamháin ar thaobh an bhóthair, ach freisin ag an airde riachtanach – os cionn 4 mhéadar chun freastal ar ár bhfeithiclí móra.”
CRÍOCH